Kesihatan dan keselamatan pekerja di tempat kerja menjadi perhatian utama bagi kebanyakan perniagaan. Walaupun langkah-langkah pencegahan telah dilaksanakan, kemalangan, kecederaan dan kematian di tempat kerja masih berada di tahap yang membimbangkan. Ini bukan sahaja mendatangkan kesedihan kepada ahli keluarga pekerja, tetapi juga memberi kesan kepada reputasi dan kewangan organisasi. Standard ISO 45001 menetapkan standard amalan minimum untuk melindungi pekerja di seluruh dunia.
Sistem pengurusan Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan (OHS MS) menyediakan rangka kerja untuk meningkatkan prestasi keselamatan, dengan menguruskan dan mengurangkan risiko yang berkaitan dengan kesihatan dan keselamatan di tempat kerja, serta memanfaatkan sepenuhnya pengurusan kesihatan dan keselamatan yang berkesan. Standard ini bertujuan untuk mencegah kecederaan berkaitan pekerjaan dan apa-apa yang menjejaskan kesihatan pekerja sekaligus meningkatkan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja secara proaktif.
ISO 45001 dibangunkan setelah kejayaan standard antarabangsa terdahulu di bidang ini seperti OHSAS 18001, Garis Panduan ILO-OSH Organisasi Buruh Antarabangsa, pelbagai standard kebangsaan serta standard dan konvensyen buruh antarabangsa ILO. Ia direka suai supaya boleh diintegrasikan dengan proses pengurusan organisasi sedia ada dan mengikuti struktur peringkat tinggi setaraf standard sistem pengurusan ISO yang lain, seperti ISO 9001 (pengurusan kualiti) dan ISO 14001 (pengurusan alam sekitar).
Catatan: Pensijilan ISO 45001 bukanlah syarat standard tetapi boleh menjadi alat yang berguna untuk menunjukkan bahawa sesebuah syarikat memenuhi kriteria tertentu. Sekiranya syarikat ditauliahkan OHSAS 18001, standard yang sangat berbeza, namun ia sudah mempunyai alat dan sistem yang diperlukan untuk melaksanakan ISO 45001.
OHS MS membolehkan organisasi menerapkan sistem pengurusan yang boleh membantu mereka menguruskan risiko, dan meningkatkan prestasi OHS melalui pembangunan dan pelaksanaan dasar dan objektif yang berkesan.
Pendekatan OHS MS adalah berdasarkan konsep Plan-Do-Check-Act (PDCA) yang berfokus untuk mencapai peningkatan berterusan. Elemen-elemen yang terlibat boleh dihuraikan seperti berikut:
Tahap terperinchi, kerumitan, dan setakat mana maklumat yang didokumentasikan dan sumber daya yang diperlukan untuk memastikan kejayaan MS dalam organisasi akan bergantung pada pelbagai faktor, termasuk:
Standard ini terpakai untuk semua organisasi, tanpa mengira saiz, industri atau sifat perniagaan.